Viktor Korčnoj-Šah je moj život (27.nastavak)


Autobiografija i partije
1978

Tokom kratkog raspoloživog vremena pripremao sam se što je moguće bolje teorijski, ali psihološki, kako se ispostavilo, nisam bio spreman za ozbiljnu borbu protiv njega. Na početku meča Talj je počeo da igra zatvorena otvaranja protiv mene, u kojima nije bio veliki stručnjak. S druge strane, karakter igre bio je mirniji, i nesumnjivo je želio prvo da odigra nekoliko remija, kako bi stekao samopouzdanje.

Već u prvoj partiji potcijenio sam svog protivnika, i upao u veoma tešku pješačku završnicu. Bilo je nevjerovatno da Talj nije uspio da je dobije. Druga partija brzo je završena remijem, Talj je sigurno izjednačio. Zatim, u trećoj partiji, Talj me uhvatio u pripremljenoj varijanti. Iako sam razmišljao o jednom potezu 100 minuta (!), ipak nisam uspio da pronađem dovoljnu kontraigru. Moja pozicija je počela da se pogoršava, posebno jer sam od početka imao problema sa vremenom. Ali čudo se dogodilo: Talj nije uspio da pronađe odlučujući nastavak, i uspio sam da igru odvedem do topovske završnice sa pješakmo manje. Verovatno je i dalje bila izgubljena, ali Talj je bio nesiguran u tehnici završnice da bi dobio takvu poziciju.

Uskoro nakon treće partije, kako sam kasnije saznao, Taljev lični doktor stigao je u Moskvu. Talj je svakako imao problema sa zdravljem, ali imati ličnog doktora – takva stvar jednostavno nije uobičajena u Sovjetskom Savezu. Na početku četvrte partije, Talj je kasnio nekoliko minuta, i, pozdravljajući me, djelovao je pomalo zbunjeno. Na neki način sam to povezao s trenutkom dolaska njegovog doktora. Partija je počela. U ovoj partiji primjenio sam jednu od svojih pripremljenih varijanti. Talj nije uspio da riješi probleme u poziciji, dodatno je razmišljao dvadeset pet do trideset minuta za svaki potez, i ubrzo je imao problema sa vremenom. Njegova pozicija bila je veoma teška, ali sam ovdje imao ponovo pojavu svoje stare slabosti, i kada mi se prvi put ukazala prilika osvojio sam pješaka, gubeći tako, kako se ispostavilo, svu svoju prednost. Remi se činio neizbježnim, ali u vremenskoj oskudici Talj je napravio grešku i izgubio.

U sledećoj  partiji Talj je nastojao da se vrati u igru. Počeo je svojim omiljenim 1. e4. U Španskoj partiji bio je prilično spor u organizovanju pritiska na crnu poziciju; uspio sam da preuzmem inicijativu i brzo pobijedio. Činilo se da je meč odlučen. Držao sam impresivno vođstvo, i imao bijele  figure u sledećoj partiji. Sjetio sam se da bih mogao i trebao da pritiskam Talja u svakoj partiji. Stekao sam prednost u ovoj partiji, ali sam potrošio mnogo vremena, dao sam protivniku priliku da preuzme inicijativu žrtvujući figuru, i izgubio. Usput, tokom meča imao sam dva sekundanta: Furmana i Osnosa.

Neposredno prije šeste partije, Furman, koji je bio član Centralnog sportskog kluba Armije, neočekivano je pozvan u Lenjingrad da učestvuje na nekom nevažnom timskom događaju. Ovaj incident me poremetio, ali u tom trenutku nisam mogao da smislim pravi razlog zašto bi bilo ko želio da mi naruši šanse. Gubitak te partije, i odlazak mog glavnog pomagača – sve to je dovelo meč u opasnost.
Donio sam odluku (možda pogrešno) da se zadovoljim remijima u preostalim partijama – ova odluka bila je u skladu sa mojim konfuznim psihičkim  stanjem u tom trenutku. Istovremeno sam preduzeo još jedan korak. Taljev doktor bio je čitavo vrijeme u sali, i nikada nije skidao oči sa table na kojoj smo igrali. Tačnije, nije me ometao, ali čitavo vrijeme je držao Talja u svom vidokrugu. Sumnjao sam da Talj uzima lijekove prije partija. Sa stanovišta pravila FIDE, u tome nije bilo ničeg nezakonitog. To je nesumnjivo pomoglo Talju, iako je poznato da lijekovi smanjuju snagu volje osobe. Imajući to u vidu, pomislio sam da doktor vrši vizuelni uticaj na Talja tokom partije i da ga ohrabruje. Smatrao sam da ova moja hipoteza može imati naučnu osnovu.

Ne izražavajući svoje mišljenje, napisao sam pismo kontrolnom timu, sa zahtjevom da se doktor, koji je sjedio vrlo blizu bine, premjesti nazad u osmi red. Taljev tim – njegovi pomoćnici i sam Talj – bili su nezadovoljni akcijom koju sam preduzeo, ali je kontrolni tim ispunio moj zahtjev. Međutim, u tome nema ničeg neuobičajenog; mečevi za Svjetsko prvenstvo sa učešćem Fišera su, na njegov zahtev, vođeni na isti način.

U sedmoj partiji izabrao sam sumnjivu varijantu u otvaranju, i odmah iz otvaranja prešao u tešku završnicu, u kojoj sam punih pet sati morao da se borim za remi pronalazeći jedine poteze koji su me mogli spasiti. U osmoj partiji imao sam pozicionu prednost, ali ni ona mi nije donijela pobjedu.

U devetoj partiji ponovo sam izabrao skromnu varijantu otvaranja. Izjednačio sam, čak stekao i blagu prednost, koja se pokazala nedovoljnom za pobjedu. Ostala je samo jedna partija, u kojoj sam imao bijele figure. Talj je, naravno, morao da igra na pobjedu, i izabrao je oštru varijantu Holandske odbrane. Nisam bio na svom najboljem nivou u toj partiji. Stekao sam prednost, ali sam izbjegavao sve komplikovane nastavke, pokušavajući da pojednostavim poziciju (u tome leži psihološka ranjivost igrača koji cilja na remi, posebno ako je navikao da igra za pobjedu). Do 25 poteza već sam bio izgubljen. U vremenskoj oskudici, Talj nije bio dovoljno energičan, ili bolje reći, žrtvovao je pješaka bez dovoljno opravdanja, i ostavio mi neke šanse za remi. U još uvijek teškoj poziciji, kovertirao sam potez koji, kako se kasnije ispostavilo, Talj nije očekivao. Istina, kasnije je tvrdio da nakon najboljeg kovertiranog poteza nije imao šanse za pobjedu. S druge strane, ja sam detaljno proučio poziciju nakon poteza kojeg sam kovertirao.

(Nastaviće se)