Intervju sa Vladislavom Artemjevim (1.nastavak)


11. februar 2022 18:00

Piše: Alexander Norden

Vladislav Artemjev: „Malo mi je žao što sam pobjedio Anatolija Karpova u šahu“

Velemajstor Vladislav Artemjev je učestvovao na Kupu gradonačelnika, kojeg je otvorio Anatolij Karpov u Kazanju. O pobjedi nad šahovskom legendom, utiscima o novom filmu Alekseja Sidorova „Svjetski šampion” i neposrednim planovima za osvajanje šahovskog Olimpa velemajstor je govorio u intervjuu za sportsku redakciju novinske agencije Tatar-inform.

Velemajstor Vladislav Artemjev

Fotografija: © Pavel Zheleznyak

“Pandemija je u manjoj mjeri pogodila šah”

– Vladislave, poslednji put smo razgovarali prije dvije godine, kada je pandemija tek počela svoje širenje. Ona nije stala ni sada, ali život, uključujući i sport, nije, na sreću, sav na internetu. Recite nam nešto o Kupu gradonačelnika Kazanja, prvom takmičenju u novoj kalendarskoj godini na kojem ste učestvovali.

Vladislav Artemjev – Ovaj turnir je prvobitno zamišljen u čast prvog predsednika Tatarstana Mintimera Šaripoviča Šajmijeva, koji je 20. januara napunio 85 godina. I sam je veliki ljubitelj šaha. Iz nekog razloga turnir je preimenovan, te je počeo da nosi naziv „Kup gradonačelnika“. Odnosno, ovo nije tradicionalno takmičenje, barem u ovom formatu. Što se sastava tiče, pokazalo se dosta jako, stigli su šahisti iz Moskve i Sankt Peterburga. U okviru Kupa gradonačelnika održano je nekoliko turnira – jedan zatvoreni sa 10 šahista u brzopoteznom šahu, drugi – juniorski, na kojem su učestvovali mladi šahisti republike. I na kraju smo imali opšti – blic. Učestvovao sam na zatvorenom, velemajstorskom i opštem blic turniru.

– Dakle, bilo je ozbiljnih rivala?

Vladislav Artemjev – Naravno. Na primjer, Maksim Matlakov iz Sankt Peterburga, koji je postao prvak Evrope u klasičnom šahu 2017. godine.

– Prelazi li šah sa ‘online’ režima na ‘oflajn’ sada?

Vladislav Artemjev – Šah je bio jako vezan za “online” 2020. Moram reći da od kada se šah pojavio na internetu, aktivno razvija u ovom formatu, održano je mnogo turnira, i to prilično velikih. Sve ide paralelno sa igrom preko table (uživo). Generalno, pandemija je, mislim, pogodila šah u manjoj mjeri nego druge sportove. Jasno je da je nemoguće da oni koji se bave sportom na osnovu fizičke snage – na primjer, fudbaleri, odbojkaši – igraju ‘onlajn’, a 2020. su bili primorani da miruju, odmaraju se, a šahovski život nije prekinut, uprkos raširenog korona virusa.

“Održano je nekoliko turnira – jedan zatvoreni  sa 10 šahista u brzopoteznom šahu, drugi – juniorski, na kojem su učestvovali mladi šahisti republike.”

Foto: kzn.ru

“Imao sam šansu da pobijedim Karjakina na Svjetskom kupu”

-2021. je bila uspješna godina za vas. Hajde da je ukratko sumiramo.

Vladislav Artemjev – Da, može se navesti nekoliko dobrih nastupa. Ljeti sam zauzeo drugo mjesto na reprezentativnom brzopoteznom turniru u blicu, kojeg je osvojio velemajstor Levon Aronian.

– Svi su polagali velike nade u Svjetski kup u Sočiju. Ali u fazi 1/16 finala imali ste za protivnika Sergeja Karjakina…

Vladislav Artemjev – Da, imao sam ozbiljne ambicije na Svjetskom kupu – želio sam da odem što dalje. Dobio sam dva meča, a u trećem kolu sam se sastao sa Karjakinom. Imao sam šanse da dobijem meč protiv Sergeja. Meč na turniru, koji je održan po olimpijskom sistemu, sastojao se od dvije partije (po „klasičnom“ sistemu). Nakon odigranih partija, rezultat je bio 1:1, a u taj-brejku sam izgubio 0,5 prema 1,5 poen u partijama u ubrzanom šahu. Bilo mi je jasno oko tri nedelje prije turnira da ću stići do Karjakina, čim se saznao takmičarski raspored. Imao sam šanse, ali sam izgubio. Ne mogu reći da sam bio jako razočaran – protivnik je bio prejak za mene.

– Šta možete reći o svom sjajnom učešću u seriji ‘Champions Chess Tour’, nakon čega su vas stručnjaci nazvali „glavnim iznenađenjem serije”?

Vladislav Artemjev – U seriji sam počeo da nastupam ne od početka. Učestvovao u samo tri ljetne faze. Ali, kako sam bio među pobjednicima na svakom od turnira, neočekivano, čak i za mene, bio sam među učesnicima finala. I to usprkos činjenice da se serija sastojala od osam faza.

– Gdje je održan završni turnir?

Vladislav Artemjev – Ova serija u brzom šahu, a odvijala se uglavnom na internetu. Finale je bilo planirano u Norveškoj, ali zbog Covid ograničenja nisu svi učesnici mogli doći do mjesta održavanja turnira i odlučeno je da se održi ‘online’. U 2022. nastaviće se ova šampionska serija, sa nizom etapa koje se igraju uživo.

– Da li planirate da učestvujete?

Vladislav Artemjev – Dobio sam poziv. Definitivno ću igrati u prvoj etapi, koja će početi 19. februara, ali je još nejasno na koji način će se to odvijati. Prvi turnir će se vjerovatno održati ‘online’.

“Ne mogu reći da sam bio jako zabrinut – protivnik je bio prejak za mene”

Foto: worldcup.fide.com

“Više volim brzi šah”

– Možete li objasniti kako se u šahu računaju rejtinzi? Ili nađem informaciju da ste najjači u Rusiji i peti na svijetu, onda naletim na Artemjevo 37. mjesto na svjetskoj rang listi, pa na 31. mjesto. Kod vas u različiti indikatori za klasični i brzi šah, poput pojaseva u profesionalnom boksu?

Vladislav Artemjev – Za razliku od boksa, mi imamo jednu organizaciju – FIDE. Ali ne postoji jedinstvena rejting profesionalnih šahista – postoje rejtinzi za klasični i brzi šah, za blitz.

– U klasičnom šahu, gdje ste, na kojem mjestu?

Vladislav Artemjev – U klasičnom šahu sam slabiji  nego u brzom šahu – u Rusiji sam negdje na 11-tom mjestu. Ali ako dobro nastupim na nekoliko turnira, onda se odmah mogu popeti za dvije ili tri pozicije – razlika, na primjer, između 11. i 10. mjesta prema  rejtingu je mala. Ali u blitzu sam na prvom mjestu u državi. Ovaj sistem je veoma živ, promjenljiv, i morate dobro da nastupate da biste ostali na vodećim pozicijama. To je sasvim logično – tako je i u drugim sportovima.

– Kada ste poslednji put sreli aktuelnog svjetskog šampiona Magnusa Karlsena?

Vladislav Artemjev -Ustvari, dugo nisam igrao sa njim uživo. Ni u šahu, ni u fudbalu (smijeh). Poslednji put sam igrao ‘onlajn’ sa njim prošlog oktobra. Odigrali smo mini-meč u sklopu završnog turnira ‘Champions Chess Tour-a’ – partije od 15 minuta.

– Koju vrstu šaha više volite – klasični, brzi, blic?

Vladislav Artemjev – Teško je to reći. Učestvujem na takmičenjima u svim disciplinama, ali više volim brzi šah. On, po mom mišljenju, ima više sportski element, ali ovo je više individualna sklonost. Djeluju mi ​​dinamičnije.

(Uskoro nastavak)

Postavi komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.