In memoriam: GM Igor Rausis (1961-2024)


Velemajstor Igor Rausis (7.04.1961-28.03.2024)

Piše: GM Aleksej Shirov

Danas nas je napustio Igor Rausis.
Shvatam i prihvatam kao datost da je kod većine šahovskog svijeta odnos prema ovom majstoru posljednjih pet godina (a kod nekoga i duže) uglavnom bio negativan.
Igor će mi ostati u sjećanju prije svega kao osoba koja je često i na vrijeme mogla pružiti pomoć. Posljednji put u „pandemijskoj“ 2020. godini, kada sam, uglavnom zahvaljujući njemu, uspio prevladati još jednu kreativnu krizu i naglo poboljšati igru.
Prvo iskustvo zajedničkog rada datira još iz daleke 1986. godine. Igor je značajno proširio granice mog shvaćanja šaha, naučio me dinamičnoj igri. Takođe me naučio Arkhangelskom varijantom, tada još uvijek „starog“ tipa, s kojim je povezano mnogo nezaboravnih epizoda u mom šahovskom životu i karijeri.
Posjedujući enciklopedijsko znanje, kao i miran, uravnotežen i blag karakter, Igor je bio izvrstan mentor i trener, ali, nažalost, kao što svi znamo, nije uvijek bio doktor Jekyll… 🙁

Godine 1989. Igor je trenirao reprezentaciju Latvije na juniorskim igrama u Kramatorsku, gdje sam (tada međunarodni majstor) imao sreće pobijediti Vasiliya Ivanchuka, koji je već bio treći šahista svijeta. Kasnije smo Igor i ja dugo analizirali partiju sa čitavim timom, Igor je pronašao kako sam mogao poboljšati igru u otvaranju, i godinu i po dana kasnije, uspio sam pobijediti Oliviera Renéa primjenjujući tu ideju.
Tokom svog života Igor je odigrao mnogo sjajnih partija, ne samo onih o kojima ste pomislili. Možda bih trebao potražiti u bazi i napraviti dobru selekciju, ali nekako mi sada ne bi htjelo… Ali u sjećanju mi je ostala njegova pobjeda crnim figurama protiv Saše Šabalova na prvenstvu Latvije 1989. godine (ja tamo tada nisam igrao). U latvijskoj hijerarhiji, Šabalov je bio mnogo više kotiran od Rausisa, bio je na pragu velikog uspona. Rausis je imao tendenciju ka nekonvencionalnosti, što je uvijek bilo pozdravljano u Latviji, ali „Šaba“ je igrao u klasičnom „taljevom“ stilu, zbog čega je u njihovom meču izgledao kao očigledni favorit.
Danas, zahvaljujući Stockfishu, lako je tvrditi da je Saša Šabalov imao veliku, gotovo odlučujuću prednost. Ali u tim davnim vremenima Igor i ja smo analizirali partiju (naš zajednički komentar može se naći u arhivama New In Chess Yearbook), i taj nam fakt nije bio tako jasan. Na kraju je Igor uspio preuzeti inicijativu i nadigrati jednog od najsjajnijih predstavnika latvijskog šaha u velikim komplikacijama.

https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1121434

Alexander Anatolyevich Shabalov – Igors Rausis [B32]

Riga Riga, 1989

 1.e4 c5 2.Nf3 Nc6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 g6 6.Be3 Bg7 7.Bc4 0–0 8.Bb3 Ng4 9.Qxg4 Nxd4 10.Qd1 Nxb3 11.axb3 b6 12.Bd4 f6 13.h4 Bb7 14.h5 d5 15.hxg6 hxg6 16.exd5 Bxd5 17.Qg4

17…Bxg2 18.Qxg2 Qxd4 19.Qxg6 Qe5+ 20.Kf1 Qg5 21.Qe4 Rad8 22.Re1 Rf7 23.Re3

23…f5 24.Qc4 Rd4 25.Qc8+ Bf8 26.Rg1 Rg4 27.Rxg4 fxg4 28.Re4 Qc1+ 29.Kg2 Qxc2 30.Rxg4+ Kh7 31.Qc6 Qxf2+ 32.Kh3

32…Rf3+ 0–1

-Preneseno sa fejsbuka-

Saučešće porodici i prijateljima pokojnog velemajstora.