Velemajstor Božidar Ivanović: BURA DO STRAZBURA


25.05.2024.

Božidar Bonja Ivanović

Dugo sam se kanio da uputim predstavku Sudu za ljudska prava zbog nepravde koja mi je učinjena (u što su me uvjeravali ugledni pravnici) i tek ovih dana sam to uradio kad sam saznao da najviše takvih zahtjeva u Strazbur stiže iz Crne Gore. Onda sam shvatio da mnogi naši građani umjesto „Ruku pravde“ dobiju nogu nepravde i osjete se bespomoćnim u svojoj zemlji.

Nije važno kako će Evropski Sud presuditi, važno mi je da vratim svoj mir koji je gotovo šest godina narušavan poraznim iščekivanjima i odlukama naših Sudova.

Slika dolje: Čuvena Katedrala Notre Dame u Strazburu…

(Preneseno sa fejsbuka)

*************
Evo za one koji nisu pratili prethodnih godina o čemu se radi i teksta velemajstora Božidara Ivanovića od 18. marta:

Božidar Bonja Ivanović

DALEKO JE ZNANJE I PRAVDA …

Nakon odbijenih žalbi od strane Upravnog i Vrhovnog suda prije nekoliko godina, prošle sedmice stigla je i odluka Ustavnog suda koji me obavještava da je moja žalba odbijena. Tako je ovaj predmet, koji je duboko ušao u šestu godinu, završen u Kući pravde a meni ostaje da se pitam kako može neko da donese novi zakon i poništi odredbe prethodnog, čime se drastično krše prava sportista stečena prije više od deset godina ?!

Ukratko podsjećam da mi je 2008. godine Ministarstvo kulture i sporta dodijelilo zvanje – Vrhunski sportista Crne Gore, da bi Ministarstvo sporta i mladih, na čijem je čelu bio vaterpolista, 2018. godine ukinulo tu odluku i uneredilo moj status četiri stepenice ispod ostalih sportista. Takvo poniženje prihvatio sam u nadi da će pravosudni sistem prepoznati taj nedostojan čin tvoraca novog zakona koji su šahu zadali prljav udarac ispod pojasa. Utoliko prije što je time srušen i status Sportiste godine u Crnoj Gori za koji sam dva puta imao čast da se izborim 1977. i 1981. godine. Još nepristojniji epilog tog čina je nepoštovanje Trinaestojulske nagrade koju mi je stručni žiri dodijelio 2006. godine “za rezultate ostvarene u šahu”.

I laici znaju da je retroaktivna primjena zakonskih rješenja u suprotnosti sa povjerenjem u pravosudni sistem a institut stečenog prava trebalo bi da garantuje upravo njegovu stabilnost i pouzdanost. Da ne bi dolazilo do takvih konfuzija potrebno je kompleksnije razmotriti i usaglasiti zakone prije njihovog usvajanja. A upravo pomenuti zakon iz 2018. godine sazdan je po unaprijed skrojenom scenariju, više po mjeri interesnih struktura nego realnog sistema vrijednosti. Zato je proizveo mnogo gnjeva kod sportista, klubova i saveza koji se smatraju oštećenim, Ali ja ću se samo osvrnuti na tumačenje o vrednovanju vrhunskih sportskih rezultata po kome se uspjesi priznaju i nagrađuju samo u sportu koji je na programu MOK -a. Takva isključivost zadire u ljudska prava i slobode djece i omladine koji žele da se bave sportom. Šah bi trebalo tu da ima posebnu ulogu jer zdravu čovjekovu ličnost čini jedinstvo zdravog duha i tijela. Začudo, naš zakon ne priznaje ni Šahovsku Olimpijadu na kojoj učestvuje blizu 200 zemalja svijeta.

U starim hronikama je zabilježeno : – Šah je rat između dvije vojske bez ljudskih i materijalnih razaranja. Antčka olimpijska ideja imala je istinske i humane ciljeve koji su se ogledali u božanskoj poruci da se prekidaju ratovi za vrijeme igara. Prve igre održane su 776. godine p.n.e. a poslednje 393. godine. U dužem periodu držale su se podalje od politike ali sve veća popularnost igara inspirisala je političare i sveštenstvo da tu pronađu svoje interese. Slične pritiske trpi i MOK da sankcioniše sportiste koji nikakve veze nemaju sa ratovima.

MOK priznaje FIDE kao jedinu svjetsku instituciju koja planira i realizuje program šahovskih takmičenja. FIDE je osnovana u Parizu 1924. i bilo je interesovanja da se ove godine uvrsti u program Olimpijskih igara u Parizu i proslavi 100 – godišnjica osnivanja. Prema nekim informacijama MOK i FIDE su bili blizu dogovora ali je zbog stava MOK -a da se šah igra po ubrzanom tempu FIDE s pravom odustala jer bi to značilo gašenje klasičnog šaha. MOK nije uvažio ni činjenicu da je drevna igra starija od njega punih 14 vjekova. No, čini se da je Olimpijada u Japanu 2020. godine, sa blizu 12 hiljada učesnika, upozorila MOK da zbog organizacionih problema, smanji taj broj za hiljadu ili dvije. Šta bi tek značilo da još 3000 šahista doputuje u Pariz suvišno je reći. A postojalo je rješenje da se obave kvalifikacije po kontinentima i tako dobije 14 najboljih zemalja sa deset puta manjim brojem učesnika.Kako god bilo, sporazum je izostao a šahistima je otvorila vrata Budimpešta od 10. do 23. septembra.

Moj slučaj ostaje kao nerješiva enigma a pravda je daleko u tuđoj zemlji…

(Preneseno sa fejsbuka)