Intervju sa Nepomniachtchijem (4. nastavak)-Greške


Junak rubrike „Razgovor u petak“ bio je Ian Nepomniachtchi.

Intervju obavili: Yuri Golyshak i Alexander Kruzhkov

Greške

— Ne možemo da ne razgovaramo o prošlogodišnjem porazu. Ako biste izdvojili glavni razlog od svih, koji bi to bio?

Ian Nepomniachtchi— Nije bilo „glavnog“ razloga.

— Kako to?

Ian Nepomniachtchi— Počnimo s tim da su u pripremama za meč s Carlsenom napravljene greške. Izvukao sam pouke, ali nešto sam pogrešno procijenio. To je prvo.

 — Šta je drugo?

Ian Nepomniachtchi— U sportu ne možete imati saosjećanje prema protivniku dok ne zazvoni gong. Tek kad ga čujete, priđite, zagrlite, sažalite se na njega ako je u nokautu. Do tada, treba ga svim silama dotući. Možete li u fudbalu prestati da igrate kad je rezultat 1:0? Bio sam zaista impresioniran koliko je čudno Ding izgledao na početku meča. Pojavila se neka empatija.

— Trebalo je da dobijete — ali niste?

Ian Nepomniachtchi— Upravo tako! Postepeno je Ding povratio duh. U sredini meča imali smo nestabilan period — kada smo razmenjivali udarce. Tada sam počeo da igram opreznije. Treće… Kako da vam kažem… Čak i pri pozitivnom rezultatu nisam osjećao da dominiram. Tako je ispalo kao u mom omiljenom fudbalu: promašio sam sa metra prazan gol, a onda je usledio kontranapad. Nisam iskoristio mnoštvo prilika. Ukratko, nije bio jedan jedini trenutak — to je bio pravi niz. U tri nedjelje. Sa strane je lako govoriti da „svaku partiju treba igrati kao poslednju“. Iznutra to izgleda drugačije — želite da pažljivo upravljate rizicima.

Rekli ste da ste nakon šampionskog meča protiv Karlsena donijeli pogrešne zaključke. O čemu se radi?

Ian Nepomniachtchi— Tada sam se toliko intenzivno pripremao u svakom smislu da sam se umorio već od priprema. Sto posto! Ogromna količina šahovskih informacija koju je trebalo nekako savladati. Nije bilo dovoljno pogledati ih jednom — sve je to trebalo usvojiti i razumjeti.

 — Shvatamo.  

Ian Nepomniachtchi— Jednostavno sam se pretjerano trudio! Plus, problemi sa spavanjem tokom samog meča u Dubaiju. Noću bi trebalo dobro spavati. Pratila me i moralna iscrpljenost. Potpuna promjena načina života. Pred meč sam izgubio skoro 15 kilograma. Prije toga, tokom zimske pandemije, značajno sam dobio na težini.

 — U Dubaiju ste se loše osjećali?

Ian Nepomniachtchi— Izgledalo je da je u redu. Ali nije bilo uživanja u životu, kao da nije bilo želje za igrom! Iako je Carlsen najzanimljiviji protivnik. Zato sam odlučio da se za meč u Astani pripremim drugačije. Filozofski.

— „Filozofski“ — kako to?

Ian Nepomniachtchi— Nisam se preforsirao. Dozirao sam opterećenja. Možda to nije bilo dovoljno. Još uvijek nisam pronašao zlatnu sredinu.  

— Ako biste mogli da vratite sve nazad — šta biste promijenili u pripremama za Lirena?

Ian Nepomniachtchi— Malo više bih se bavio i fizičkom pripremom i šahom. Iako taj osjećaj zavarava, da postoji direktna veza između sposobnosti da pretrčite polumaraton i sposobnosti da izdržite napetost za tablom. Često te stvari nisu direktno povezane. Za tablom je izdržljivost specifična!

Zapamtićemo.

Ian Nepomniachtchi— Pred meč sa Dingom sam mislio da sam u usponu. Moj istorijski vrhunac rejtinga u karijeri, sve turnire ili osvajam ili dijelim prva mjesta. U Madridu sam nastupio dobro. Zašto nešto globalno menjati — kao što sam mijenjao pred meč s Carlsenom? U kratkom periodu započeti novi život? Odlučio sam da je to rizično…

— Recite nam, kako ste izgubili 15 kilograma?

Ian Nepomniachtchi— Svakodnevno sam vježbao sa trenerom. Nije bilo stroge dijete, ali smo razvili režim ishrane. Svi moji dani su bili isplanirani: i fizičke pripreme i šah.  

— Koliko sati ste provodili u teretani?

Ian Nepomniachtchi— Ne manje od dva sata. Kardio, gimnastika, istezanje…

— A trčanje?

Ian Nepomniachtchi— Malo. Tri-četiri kilometra dnevno. Većinom sam gubio težinu zahvaljujući pravilnoj ishrani i vježbama.  

— Da li ste sve kilograme vratili nakon nekog vremena?

Ian Nepomniachtchi — Ne sve. Manje. Zimi nakon meča s Carlsenom imao sam težak period oporavka. Takođe sam imao kovid. To je takođe ostavilo traga.

— Mnogi kažu da kovid najviše utiče na pamćenje. Da li ste to osjetili?

Ian Nepomniachtchi— Ne, nisam. Ali osjećaji nije bio prijatan. Dvije nedjelje sa temperaturom 37,2, teškom glavom. Kao da vas peku na laganoj vatri. A morao sam da igram!

Online?  

Ian Nepomniachtchi— Da, bio je online turnir. Iako sam malo spavao, s velikom razlikom sam pobijedio u grupnoj fazi, a zatim u plej-ofu. U finalu je bio dvodnevni meč s Carlsenom. Prvog dana je završio nerješeno, u drugog je on pobijedio. To je bilo pravo mučenje. Svakog dana sam mislio: kada će se sve ovo završiti? Nisam imao snage ni za šta! Još me je zub bolio. A kod zubara niste mogli zbog— kovida. Užasno vrijeme — ali sjajan rezultat. Gde je tu logika?

— Nisu vas poveli u bolnicu?

 Ian Nepomniachtchi— Ne, ne. Sjedeo sam kod kuće, pio vitamine.

(Nastaviće se)