Viši Anand:“JOŠ UVIJEK SAM POD UTISKOM POBJEDE GUKESHA❗️“


✅ Tek što je Gukesh zvanično postao izazivač za šahovsku krunu, na Tviteru je Viši Anand uputio čestitke pobjedi najmlađeg u istoriji učesnika meča za krunu!

👏 „Čitava VACA porodica ponosna je na ono što si postigao,“ napisao je 15. svjetski šampion, dodavši: „Impresioniran sam kako si igrao i kako si se nosio sa teškim situacijama…“

💥 Iako je Gukesh pobjedio u Torontu, poslednjih dana indijska šahovska ikona postala je glavna meta interesa novinara. Anand nije samo prvi svjetski šampion iz Indije, već i osoba koja je značajno doprinijela uspehu 17-godišnjeg velemajstora. Nije slučajno što je Anand u svojoj čestitki započeo sa VACA-om, akronim koji se može prevesti kao „Viši Anand Šahovska Akademija“.

⚔️ Upravo je VACA pomogla ChessOpenu da dobije odgovore šampiona na tačno deset pitanja.

„Viši, kako biste ocijenili razmjeru onoga što se dogodilo, čak i ne uzimajući u obzir činjenicu da ste bili jedan od onih koji su doprinijeli uspjehu Gukesha. Izazivač za titulu svjetskog šampiona sa 17 godina! Zar to nije ona smjena generacija koju je Magnus Karlsen toliko očekivao, ali nije dočekao?

Anand– Još uvijek sam pod utiskom pobjede Gukesha! Koliko god da sam želio njegov uspjeh ili Praganande, pa čak i Vidita, kao Indijac, takođe sam bio zabrinut, nisam vjerovao do samog kraja da je to moguće… Iskustvo i prethodna dostignuća Karuane, Nepomniactchija i Nakamure činili su me, kao i sve ostale, taocima stereotipa. Veoma sam srećan što su ti stereotipi srušeni. Potrebno je mnogo samokontrole da bi se pobjedila takva konkurenciju.

Mnogi budući svjetski šampioni borili su se za titulu već u prvom pokušaju – Talj, Karpov, Kasparov, Karlsen! Zar niste vjerovali da bi neko od Indijaca mogao da se izdvoji?

Anand – Naravno, nisam mogao to isključiti, znajući da su Gukesh i Pragg dovoljno jaki, ali ipak prije turnira to je djelovalo nevjerovatno… Sama situacija djeluje nekako nestvarno: Gukesh je u poslednjem trenutku dospio među kandidate – i evo ga već u šampionkom meču!

Šta mu je, po vašem mišljenju, omogućilo da postigne ‘nemoguće’?

Anand – Ogromna želja i njegova volja. Veoma sam ponosan na to što smo poslednjih nekoliko godina tijesno sarađivali u okviru VACA. Mi u Akademiji postavili smo takav cilj – izlazak na meč za krunu, – ali srednjeročno ili dugoročno, nismo očekivali da će se to dogoditi tako brzo! Izgledao je izuzetno stabilno i samouvjereno, kao da svakog dana igra takve turnire… Gukesh je izvukao mnogo koristi iz našeg zajedničkog rada, čak i njegov sekundant Gajevski ranije je radio sa mnom, uvijek je znao kako da mu pomogne.

Izgleda da je Gukesh počeo da radi sa Gaevskim po vašoj inicijativi?

Anand – Da, to je bila moja ideja da ih spojim. Osjećao sam da Grzegorz savršeno odgovara njemu, jer Domaradžu ima sve najbolje igračke osobine, ali mu je nedostajao neko ko bi organizovao njegova otvaranja, smišljao dobre ideje za njega, pomagao mu da se snađe u njima. Tako da sam pitao obojicu da li žele da počnu da rade zajedno, – i njihov savez pokazao se izuzetno produktivnim. Ponekad sam im se i pridružio, i bilo mi je veoma zanimljivo.

Tokom turnira, Gukesh se nije konsultovao sa vama lično za savjet?

Anand – Ne, to se nije desilo. Mislim da je imao dovoljno savjetnika.

Međutim, prije odlaska u Torontu, četvorka Indijaca, povezana sa VACA-om – Gukesh, Prag, Koneru i Vaishali – proveli su sa vama zanimljiv otvoreni dijalog za vrijeme večere. Imali ste priliku da svakom od njih date pravi savjet!

Anand – Kao što razumjete, ta večera imala je čisto simbolički karakter – iskreno sam želio da ih podržim, da im još jednom pokažem koliko su važni, koliko vjerujemo u njih. To nije moglo da utiče na pripreme, sve što je bilo potrebno, već je učinjeno, ali lično vjerujem u moć takvih ohrabrenja. Možete me nazvati starom sentimentalnom osobom, ali dobro se sjećam koliko je bilo važno za mene kada bi me otac nazvao prije važnih turnira. Nadam se da im je to pomoglo! Pogledajte, nijedan od njih nije završio turnir u minusu – čak ni Vaishali, koja je bila ‘-4’, na kraju je završila u plusu, njen brat je takođe dobio poslednju partiju i osvojio 50% poena.

Koju biste glavnu osobinu izdvojili kod Gukesha, u čemu je on iznad ostalih?

Anand – Ja bih izdvojio jednu – ‘mirnoću’. Sjećam se sebe sa 17 godina, koliko mi je bilo teško da zadržim emocije, a on to odlično radi. Neki slučajevi su mi se urezali u pamćenje… Na primjer, poraz od Abdusaturova na Olimpijadi u Čenaju – Gukesh je krenuo 8 od 8, pa čak i u toj partiji bio je u dobijenoj poziciji, ali je napravio propust i izgubio. Bio je u potpunom šoku, ali nije prošlo ni sat vremena kako se oporavio. Tada sam pomislio: ‘Wow, to je vjerovatno bilo teško za njega!’ Ali on je prilično postojan i prihvata takve trenutke mirno. Mislim da mu ta osobina veoma pomaže. Tako je i u Torontu preokrenuo situaciju posle poraza od Firouzje u 7. kolu. U drugom krugu, Gukesh je gotovo savršeno igrao.

Da li bi se kladili na Gukesha, da je imao tajbrejk sa Karuanom?

Anand – Karuana je impresionirao na kraju, gotovo je stigao Gukesha, ali nije uspio. Ne mogu se sjetiti tako napete partije na turnirima kandidata, a još sa takvim značajem za raspodjelu mjesta. Ne znam ko bi pobjedio, da li bi bilo tajbrejka? Gukesh je imao dobro iskustvo u igranju tajbrejkova u Vajk-an-Zeeu ovog zimskog perioda, gdje je došao do finala… Smatra se da je slabiji u rapidu nego u klasičnom šahu, ali ipak niko nije vjerovao u njega prije početka igre u Torontu.

Kako su u Indiji reagovali na to što se indijac ponovo bori za šahovsku krunu?

Anand – O, to je bilo nešto! Bilo je veoma dramatično i mnogi Indijci odlučili su da ne spavaju čitavu noć, kako bi uživo pratili dešavanja. I nisu se pokajali… Od trenutka kada je Gukesh postao zvanični izazivač, moj telefon ne prestaje da zvoni već treći dan. Svi žele komentare od mene, a neko jednostavno želi da podijeli svoju radost i divljenje.

Kako ocjenjujete šanse Gukesha protiv Ding Lirena i šta biste mu preporučili?

Anand – O šansama neću ništa govoriti. Nadam se da ćemo uskoro moći da razgovaramo o tome kako se pripremiti za meč za svjetsko prvenstvo. Gukeshu predstoji veliki posao, a gledaocima – uzbudljiv spektakl… Ne treba obraćati pažnju na poslednje neuspjehe Dinga, kada dođe vrijeme, biće u formi. Posebno što će ovo biti prvi meč za svjetskog šampiona u kojem nema igrača iz Evrope ili Amerike, i Gukesh ima šansu da uđe u istoriju.