Magični svet dečjeg šaha (7. nastavak)


ШАХОВСКИ РЕКВИЗИТИ ЗА РАД

Уобичајени шаховски реквизити који се користе приликом учења шаха су: шаховска гарнитура, демонстрациона табла, компјутер, кружићи (жетони), траке у боји… Добро би било користити и шаховске бојанке и бојице, иако то углавном није пракса.

Много би помогло у учењу ако би се набавила или направила велика шаховска табла по којој би деца могла да ходају(могла би да се крећупо њој као нека фигура). Довољно је да му дамо малу шаховску фигуру и да му кажемо да се крећу као та фигура (на пример, дамо му топа и кажемо да се креће као топ).

Траке у боји.Исећи траке у боји, дужине линија, редова и дијагонала и за време предавања, када причате о «а» линији, ставите плаву траку на «а» линију; када причате о првом реду ставите белу траку на први ред и тако даље… На крају часа кажете ученику, кроз игру да стави зелену траку на «д» линију, или на ту и ту дијагоналу, нпр… Помогнете свакоме,  коме је то потребно, док не научи.   

КАКО КОРИСТИТИ КОМПЈУТЕР

 Говорили смо да  компјутер  може да буде веома важно наставно помоћно средство.

Да би деца боље научила како се топ, ловац, дама и остале фигуре крећу и како узимају, требало би користити неки од компјутерских програма у коме је показано и објашњено како се фигуре крећу и узимају.

ПрограмиLEGOChess и MauriceAshleyTeachesChess то веома сликовито приказају. Док се објашњава, на пример, како се топ креће и узима или се стављју тачке на свако поље на које топ може да стане, или аутомобил вози линијама којима топ може да се креће, из те позиције, после чега следи објашњење ( визуелни доживљај је јако упечатљив, иако је говор на енглеском, корист је велика пошто дете учи и енглески, а инструктор види слику, ако и не разуме енглески, и објасни је деци ).

Свака фигура има свој специфични дизајн и деца заиста воле да гледају те програме и тако врло брзо и лако науче као се фигуре крећу и узимају. Видео о топу,као и о другим фигурама може да се погледа неколико пута (до год је деци то интересантно).

После предавања о топу било би добро да се поприча са децом о томе како се топ креће и како узима, а и да се на том часу инсистира на гледању и разговору о топу. Када се учи ловац онда се треба фокусирати највише на ловца, а погледати и о топу, а и упознати се са неком другом фигуром, ако то деца желе.

После тога се учи дама па краљ,коњ и пешак и процедура се углавном понавља – понови се претходно, фокусира се на оном што се тренутно учи и ако деца нешто специјално воле омогући им се да гледају. Значи, инсистира се на гледању и разговору онога што се тог часа учило, али поред тога треба обавезно погледати и попричати о предходно ученом.

Поред тога наведени компјутерски програми садрже и веома интересантне вежбе, који продубљују дечје знање и поступно их воде у више сфере размишљања и разумевања игре.

Ако постоји неки други компјутерски програм да је сликовит и интересантан деци,а да је  доступан молим вас користите га у свом раду.

КОРИСНА ВЕЖБА

УЗИМАЊЕ КРУЖИЋА СА ТАБЛЕ И СТАВЉАЊЕ  У „КУЋИЦУ“

Ова вежба је корисна за децу и са когнитивног, и са социјалног и са емоционалног аспекта.

Узмите топом све кружиће.Правила су следећа: деца се раздвоје у парове. Ставите два топа на демонстрациону таблу. Белог топа поставите на а1, црног на х8  (можете их поставити и на нека друга поља ) и кажете деци да и они то ураде. Кружиће, које топови треба да узимају  ставите на а3 и а5 и на х6 и х4 ( број, правац и удаљеност кружића једног  од  другог повећавати са нивоом знања детета, по принципу од лакшег ка тежем ).Деца играју  по један потез наизменично и циљ је да се узме  кружић  ( по правилима како се топ креће и узима ). Ако дете не може да узме ниједан кружић у првом потезу треба да постави топа тако да нападне неки кружић, тако да може да га узме у следећем потезу. Ставите картон, или папир поред шаховске табле на којој је нацртан топ, а на цртежу топа су нацртани квадрати или кругови на које се стављају кружићи ( то можемо назвати «кућица»).  Када дете узме топом кружић са шаховске табле ставља га на празно место на картон или папир где је круг или квадрат. Квадрати или кругови нацртани на картону треба да буду отприлике исте величине, или нешто већи од кружића које дете узима са табле. Циљ игре је да оба детета узму кружиће и попуне сва поља на цртежу топа. Када попуне сва поља на цртежу топа испунили су задатак игре и победили. Картон или папир са нацртаним круговима или квадратима на цртежу топу ( «кућицу») треба припремити код куће, као и кружиће које сте изрезали од картона и који су такве величине да могу да стану на шаховско поље.  Ова игра помаже деци да на брз и занимљив начин утврде како се топ креће и узима, да се кроз заједничи задатак зближе и граде тимски дух ( а не ривалитет који се ствара када деца играју један против другог, прерано, а тај ривалитет их, уместо позитивне енергије која им помаже да уче,уствари зауставља у њиховом развоју ), а и да добију прво искуство о игрању шаховске партије.

Узмите ловцем све кружиће.
Ставите белог ловца на ц1, а црног на ц8 и кружиће на е3 и ц6 а и на е6 и г8. Бели игра први, узме кружић на е3, црни узме на е6, бели узме на ц6 и црни узме на г8. Сваки узети кружић се ставља на један круг или квадрат слике ловца нацртаном на  картону или обичном папиру који стоји поред шаховске табле. Када деца узму прва два кружића инструктор им ставља на таблу 3 или више кружића, ако су деца у стању да их узму без помоћи инструктора, а касније повећава број кружића које поставља на таблу.

Узмите дамом све кружиће.
Поставите деци позиције где треба да дамом узму све кружиће и да их поставе на сва поља (квадрата или кружића слике даме у “кућици”). Слика даме је направљена од картона или папира на којој су нацртани квадрати или кружићи. Када су сва поља попуњена кружићима задатак је испуњен. Не заборавите најважније правило да прво постављате лакше задатке са мањим бројем кружића и да полако додајете више кружића,  и да постављате теже позиције.

Узмите краљем све кружиће.
Поставите кружиће на сва поља између б2, б7,г7 и г2, а краљеве на почетне положаје. Задатак је да се узму сви кружићи и поставе у «кућицу», али да два краља никад не стану један поред другог. Ако краљ не може да узме кружић у следећем потезу, треба да се направи план да се одигра потез који ће му омогућити узимање. Сада «кућицу» представља краљ нацртан на картону или папиру на коме су нацртани квадрати или кругови. Када оба детета попуне све квадрате или кругове кружићима испунила су задатак.

Узмите коњем све кружиће.
На слику коња са квадратима или круговима ( такозвану «кућицу» ) поставите све кружиће које сте узелискакачима. Почетна поља скакача су: бели на б1, а црни на г8. Поставите кружиће на ц3 и б5, и на ф6 и г4, па кад узму њих нове ставите на д6, ц4, д2 и х2, ф3 и е5 и тако даље. Помозите деци кад им је помоћ потребна. Оба детета теже истом задатку да узму што више кружића и да попуне «кућицу».


Zainteresovani da naruče ovu knjigu, ili za njeno ponovno štampanje (prvo izdanje je bilo u 500 primjeraka) ili korišćenje u obrazovnim institucijama mogu da se obrate Branislavu Francuskom +381 65 436 5521 ili na mail Branislav Francuski bfrancuski@gmail.com

(Kraj serijala)

U serijalu je prenesen samo dio teksta iz knjige. Nadam se da ste svi uživali u tekstu i uvjerili se koliko je koristan za upućivanje djece u šah kojeg bi trebali da zavole i ostanu trajno vezani za šah i u odraslom dobu. Zahvaljujem gospodinu Branislavu Francuskom na divnom tekstu.
Goran Tomić, urednik Šah-mat liste