Magični svet dečjeg šaha (2. nastavak)


СТРУЧНЕ ПРЕТПОСТАВКЕ НА КОЈИМА СЕ ЗАСНИВА ПРИСТУП ДЕТЕТУ И УЧЕЊУ

РАНИ РАЗВОЈ ДЕЦЕ (РРД) И ШТА ДОПРИНОСИ РАНОМ РАЗВОЈУ ДЕЦЕ?

У Конвенцији о правима детета јасно је истакнута важност раног развоја деце, конкретно,  дете има право да се развије у „највећој могућој мери”.

УНИЦЕФ је развио концепт раног развоја деце (РРД), који је свеобухватни приступ политикама и програмима за децу и њихове родитеље, старатеље и окружење,  односи се на период од зачећа детeта па до његовог поласка у школу. Циљ програма је да подржи право деце да развију своје когнитивне, емоционалне, конативне, друштвене и физичке потенцијале.

Овај шаховски приручник управо подржава приступ раном развоју деце и даје могућност да се деца, уз правилан рад и подршку од стране окружења, развијају у „највећој могућој мери“.

Научна истраживања указују да развој људског мозга зависи од окружења у ком дете расте и искустава које стиче, као што зависи и од генетике. Управо су програми раног развоја деце прилика да деца у раном узрасту добију могућност адекватних подстицаја и сигурност,штоим је потребно за развој мозга и остваривање пуних потенцијала, а шаховска игра је управо један од најбољих алата, што су такође научна истраживања показала.

Кључ успеха лежи у односу између деце и одраслих. Да би деца остварила свој пуни потенцијал, потребно је да имају топлу и подстицајну везу са родитељима, квалитетну исхрану, заштиту од болести и токсичног стреса, прилике за рано учење и безбедно и стимулативно окружење за раст и развој. Потребна им је подршка и подстицајна нега од стране породица и пружалаца услуга раног развоја (старатељи, васпитачи, учитељи, тренери, рођаци, пријатељи, комшије итд.).

Сигурно и стабилно окружење и брижни и негујући односи у најранијим годинама дају дугорочне позитивне ефекте на учење, понашање и здравље детета. Позитиван однос између детета и одраслог развија способност детета да учи и савладава свакодневне животне изазове. Деца која расту у топлом и подржавајућемокружењу су често способнија да самостално истражују, самосталнија су, постижу боље резултате у школи и имају успешније односе са вршњацима.

Успешне стратегије за рани развој деце шире фокус са уског приступа који се односи само на добробит детета на шири приступ који се односи на добробит целе породице и целокупног друштва. ,,Дете које је сигурно у своју породицу неће упасти у лоше друштво.“[1]У том смислу шах служи као чврсто средство спајања свих генерација и оснаживања међуљудских односа.

Ајнштајн: – Игра је највиши облик истрживања.

РАЗВОЈ МОЗГА – ДОСАДАШЊА САЗНАЊА

„Људи би требали знати да из мозга, и само из мозга, произлазе наша задовољства, радости, смејања и гађања, као и наше туге, боли, патње и страхови. Кроз мозак, посебно, мислимо, видимо, чујемо и разликујемо ружно од лепог, лоше од доброг, пријатно од непријатног.“[2]Мозак је један од најневероватнијих делова нашег тела. Свакодневно нам омогућава да радимо активности које контролишемо и многе које не користимо. Наш мозак:

  • регулише дисање,
  • чита речи,
  • памти боје,
  • управља ритмом нашег срца,
  • контролише телесну температур,
  • контролише трептање,
  • се присећа како играти игру, возити бицикл,
  • утврђује како изгледа меко крзно на леђима пса,
  • иобавља много, много других ствари.

Људски мозак се након зачећа па све до узраста до 3 године развија брже него у било ком другом периоду живота. До треће године мозак добије око 90% мождане масе. Током првих година живота, неурони у људском мозгу формирају везе невероватном брзином 700–1.000 у секунди, што је брзина која се касније више не достиже. С три године живота, мозак детета двоструко је активнији од одраслог мозга и око 50–75% потрошње енергије током првих неколико година живота посвећује се развоју мозга. Све што дете види, додирне, окуси, помирише или чује током првих година помаже да се мозак обликује за размишљање, осећања и учење.[3] Бројни региони мозга повезани су са око 160.000 километара влакана званих бела маса, што је довољно да се Земља опаше четири пута.За оптималан развој мозга потребно је стимулативно окружење, адекватна исхрана и подстицајни односи са другима – родитељима, члановима шире породице, здравственим радницима, васпитачима, социјалним радницима и другим.[4]Небезбедно окружење, негативне интеракције и мањак могућности за образовање у најранијим годинама могу да доведу до трајних последица, које угрожавају остварење дечијих потенцијала за читав живот.

Мозак је снажнији и бржи од било којег рачунара. Мозак је најважнији део бића и веома је сложен, а сада је често и интензивно у фокусу бројних и све бројнијих истраживања.

У књизи Поглед изнутра у главу, аутор Њуквист Х.П.каже: „Разумевање мозга је један од највећих изазова са којим се суочавају научници. Управо почињемо да схватамо како функционишу сви делови мозга, али пред нама је дуг пут. Још увек не знамо како ствара мисли или како чува слике у вашој глави. То није албум с фотографијама или компакт-диск  плејер који само снима ваше омиљене слике и песме. То је компликован орган који ради милијарде ствари сваке секунде када сте живи. То га чини најмоћнијим органом на земљи.“[5]

Како мозак памти и развија се кроз слике, овде напомињемо да је за шаховски напредак деце веома важан  рад на дијаграмима који одговарају нивоу знања детета.  Мозак ће тада добити знање на себи разумљив начин и дете ће успети на основу добро утемељеног знања да касније успешно игра партије.

Из свих наведених информација важно је да у раду са децом имамо на уму да применимо сва досадашња сазнања о раду мозга, као и да редовно пратимо истраживања и рад и употпуњујемо га новим приступима.Потребно је да и ми сами наш мозак утренирамо тако да максимално примени вештине радозналости и  флексибилности.

У овом приручнику пронаћићете доста од онога што смо ми до сада сазнали и применили у нашем раду.


[1]( Михаил Лабковски: Брига и васпитање нису исто! Ево како да створите психички јако и добро дете! https://stll.kurir,rs/porodica/vase-dete-vi/).

[2]Хипократ – 5. Век пре нове ере

[3]Ранко Рајовић, ntcucenje.com

[4]Исто

[5]Newquist H.P. „The Great Brain Book: An Inside Look At The Inside Of Your Head“, 2005

————————-

Zainteresovani da naruče ovu knjigu, ili za njeno ponovno štampanje (prvo izdanje je bilo u 500 primjeraka) ili korišćenje u obrazovnim institucijama mogu da se obrate Branislavu Francuskom +381 65 436 5521 ili na mail Branislav Francuski bfrancuski@gmail.com

(nastaviće se)