10 najvećih koristi od igranja šaha (2. nastavak)


Šah povećava kreativnost

 Istraživači u školi u Indiji testirali su vještine kreativnog razmišljanja dvije grupe učenika. Jedna grupa je bila utrenirana za igranje šaha, a druga nije.

Testovi su tražili od učenika da smisle alternativne načine upotrebe uobičajenih predmeta i da tumače obrasce i značenje u apstraktnim oblicima. Studenti koji su igrali šah postigli su bolje  rezultate na testovima. Istraživači su zaključili da je šah povećao sposobnost učenika za vježbanje divergentnog i kreativnog razmišljanja.

Šah razvija vještinu planiranja

Šahovske partije su poznate po dugim periodima tihog promišljanja, tokom kojih igrači razmatraju svaki potez. Igrači troše vrijeme predviđajući odgovore protivnika i pokušavajući da predvide svaku mogućnost.

Ta navika uma – pažljivo razmišljanje i planiranje – jedna je od kognitivnih zdravstvenih koristi igranja šaha.

Naučnici koji proučavaju ponašanje iz Trusted Source, testirali su dvije grupe ljudi Testom Tower of London– to je test kognitivnog funkcionisanja i koji je mjerio njihovu vještinu planiranja. Grupa koja je redovno igrala šah pokazala je znatno bolje vještine planiranja od grupe koja nije igrala šah.  

Šah terapiju može učiniti efikasnijom

Neki savetnici i terapeuti igraju šah sa klijentima kao sredstvo za povećanje samosvjesti i izgradnju efikasnijih terapijskih odnosa. Smatrajući se kreativnom strategijom terapije, šah vam omogućava da vidite svoje reakcije na stres i izazove koji se javljaju tokom meča. Vaš terapeut je prisutan kako bi vam pomogao da procijenite svoje odgovore i saznate više o tome zašto na probleme odgovarate na način na koji to radite.

Šah može dati zaštitu od razvoja demencije

U pregledu istraživanja 2019. godine, naučnici su otkrili da složeni zahtjevi za mentalnom fleksibilnošću šaha mogu pomoći u zaštiti starijih ljudi od demencije.

Istraživači su pronašli dokaze da igra koja zahtjeva pamćenje, proračun, vizuelno-prostorne veštine i sposobnosti kritičkog mišljenja može da pomogne u smanjenju kognitivnog opadanja i odlaže efekte demencije kako starite.

Šah može poboljšati simptome ADHD-a

U studiji iz 2016. godine u kojoj je učestvovalo 100 djece školskog uzrasta sa poremećajem hiperaktivnosti sa nedostatkom pažnje, istraživači su uključili redovno igranje šaha u višestrani pristup liječenju.

Kod učenika koji su učestvovali u ovoj metodi liječenja opala je nepažljivost i hiperaktivnost za 41 odsto nakon liječenja.

 Elektronski šah može pomoći u sprečavanju napada panike

Nije bilo velikih studija koje bi podržale upotrebu šahovskih aplikacija koje bi pomogle da se smanje simptomi napada panike. U jednoj studiji slučaja iz 2017. godine, osoba koja je doživjela napade panike bila je u mogućnosti da koristi šahovsku aplikaciju na telefonu kako bi povećala osjećaj smirenosti i spriječila da napreduje napad panike.

Ključ uspjeha bio je u pronalaženju pravog izazova koji će zaokupiti njegovu pažnju i odvratiti pažnju od neprijatnih osjećanja. Za ovog korisnika, nivoi težine 2 do 4 pružali su tačnu količinu angažmana.

Da li je šah posebno koristan za djecu?

Studije Trusted Source pokazuju da šah pojačava razvoj ovih sposobnosti kod dece:

  • vještinu rješavanja problema
  • socijalne vještine i vještine izgradnje odnosa
  • vještine razmišljanja

Dda li želite da inspirišete učenika da probaju da rade na šahu? U filmovima Damin gambit,  MagnusBrooklyn Castle, and The Queen of Katwe  mladi se motivišu za šaha.

 Postoje li nedostaci u igranju šaha?

Kao i kod drugih hobija ili aktivnosti, i igranje šaha ima nekoliko nedostataka. Evo nekoliko stvari koje treba znati ako razmišljate o šahu kao razonodi.

Igranje šaha može biti stresno

Takmičarski šahisti osećaju veliku zabrinutost zbog svojih nastupa tokom partija. Neki su čak opisali igru kao mentalno mučenje.

Stres zbog pada rejtinga ili nastupa može čak ometati zdrav san.

Istraživači iz Trusted Source  analizirali su promjene u broju otkucaja srca kod šahista koji su bili angažovani na rješavanju teških šahovskih problema.

Varijabilnost srčane frekvencije pokazatelj je povećane aktivnosti simpatičkog nervnog sistema i stresa. Kod iskusnih, vještih igrača srčana frekvencija nije se mijenjala čak ni kada su problemi postajali sve teži – ali manje iskusni igrači imali su valiku promjenu srčane frekvencije. Istraživači misle da je ova promena povezana sa povećanim stresom zbog kognitivnih izazova šahovskih problema.

Igranje šaha možda neće mnogo poboljšati performanse testa

Ako ste jedan od mnogih roditelja i vaspitača koji uče učenike u šahu u nadi da će igra poboljšati performanse na standardizovanim testovima koji uključuju matematiku i rješavanje problema, možda ćete biti razočarani u tome.

Više studija Trusted Source je pokazalo da, iako igranje šaha poboljšava kognitivne, memorijske i matematičke vještine, to ne mora nužno dovesti do većih rezultata na testu. Istraživanje je dalo mješovite rezultate o efektima igranja šaha na rezultate testova.

Da biste postali šahista na nivou eksperta, potrebna su značajna ulaganja vremena

Morate vježbati, a često i sami, da biste imali koristi od igranja šaha. Igrači koji se ističu u igri i koji doživljavaju mentalne dobitke koje igra može pružiti ulažu sate učenja tokom više godina. Iako postoje genijalci, većini ljudi treba mnogo godina da savladaju igru do visokog nivoa.

Ukratko

Šah ima mnogo kognitivnih prednosti, uključujući sposobnost da poboljšate:

  • inteligenciju
  • empatiju
  • memoriju
  • vještine planiranja i rješavanja problema
  • kreativne sposobnosti

Šah takođe može pomoći kod simptoma ili nekoliko zdravstvenih stanja, uključujući demenciju, ADHD i napade panike. Pored toga, igranje ove izazovne igre može vam pomoći da razvijete koncentraciju i poboljšate efikasnost terapijskih sesija.

Ako šah smatrate hobijem, trebalo bi da znate da on može biti dugotrajan i stresan, naročito ako planirate da savladate igru ili se takmičite na turnirima. Da li će ovi nedostaci premašiti potencijalne kognitivne zdravstvene koristi, moraćete sami da utvrdite. Vi ste na potezu.

10 Benefits of Playing Chess: Plus Potential Downsides (healthline.com)

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.